20130326-215353.jpg

Apple har lagt till en varning för köp inuti appar,för att göra det tydligare för köparna.

Ett meddelande som lyder ”Erbjuder köp inuti app” visas direkt under App ikonen ”köpa/ladda knappen” på App Store sidan. Hittills har meddelandet inte har setts på den mobila App Store, men det är väl bara en tidsfråga.

Uppdaterat 2013-03-27 09:42: Nu finns varningen även i App Store för iPhone! Se bild längst ner på sidan.

Anledningen till att denna text dykt upp, beror förmodligen på de ramaskri som hörts när föräldrar fått se hur mycket pengar deras barn spenderat på smurfbär. Tidigare kunde ett barn köpa inuti en app i 15 min efter att exempelvis en förälder ”köpt” en app, men detta är sedan tidigare ändrat och nu måste man ha lösenordet vid köp inuti en app.

Annars tycker jag nog att det är ganska tydligt om det finns något som går att köpa inuti en app och det kan tänkas kosta. För bara en bit längre ner kan man se ”Mest populära köp inuti appar”. Där ser man tydligt att det finns saker att köpa i appen och aningen tydligare än den lilla text som finns under knappen för köp.

20130327-094413.jpg

Tagged with:  

5 Responses to Apple lägger till ”Erbjuder köp inuti app” varning i App Store [uppdaterad]

  1. Michael Englund skriver:

    Jag fattar inte att du argumenterar emot. Först skriver du att info finns, det är bara att leta upp, sen skriver du att det spelar ingen roll hur man skriver info, folk kommer ändå klaga. Har man info på förstasidan uppe till vänster där även köpknappen är så blir man en idiot att klaga över det. Dvs, då finns inga argument kvar mot apple.

  2. Michael Englund skriver:

    Gör de rätt slipper man folk som gnäller.

    • Jonny skriver:

      Hur tydlig man än är, så kommer det alltid finnas användare som kommer att klagar.

  3. Michael Englund skriver:

    Det står numer i mobila versionen och jag håller ibte med dig. Man ska inte behöva leta runt på sidan för att hitta info om betalning i app. Där man garanterat ska klicka ska info stå.
    Det är ett ofog från många företag att göra det svårare än nödvändigt att hitta info om kostnader. Varför? För att det säljer mer. Inte för att man bryr sig om sin kund.

    • Jonny skriver:

      Så sant..man ska inte behöva leta efter informationen. Det ska tydligt framgå vad produkten eller tjänsten kostar. Men bara för att det inte framgår tydligt, så betyder inte det att man som konsument inte har något ansvar när saker helt plötsligt börjar kosta pengar.
      Man måste vara mer uppmärksam med vad man klickar på och läsa vad det faktiskt innebär. Lider med de som drabbas av helt sjuka summor pengar för lite virtuella smurfbär, men när det händer så lägger man gärna allt ansvar på någon annan. Vem satte telefonen i barnens händer och vem har slarvat med sitt lösenord?

      Såg nu att man även lagt till samma text i App Store på telefonen. Det är alltid något.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!