Häromdagen skapade jag ett Apple-ID till min sjuåring i Familjedelning, men stötte på patrull.

Döm av min förvåning när jag var tvungen att ha ett kreditkort för att kunna skapa ett Apple-ID till ett barn under 13 år. 

Detta behövdes för att verifiera att det var en vuxen som skapade kontot och tanken är ju god. Men sitter alla verkligen med ett kreditkort? Många har det säkert och nu hade jag ett i plånboken, men det är för att jag fått det via mitt arbete. Annars hade jag nog inte haft något, då jag har mitt betalkort via banken.

Det är bra att man vill verifiera att det är en vuxen som skapar kontot, men att det krävs ett kreditkort var aningen förvånande. Nu framgår det även att man kan byta tillbaka till sitt betalkort när man är färdig, men hur gör man ifall man inte har ett kreditkort? Än så länge får man helt enkelt klara sig utan ett Apple-ID för familjens minstingar. Vi har ju klarat oss hittills…men det har ju sina fördelar med att kunna använda Familjedelning.

Apple Support: Familjedelning och Apple-ID för barn

Tagged with:  

3 Responses to Det krävs ett kreditkort för att skapa ett Apple-ID för barn

  1. Patrik skriver:

    Det är för att dem skall kunna betala tillbaka pengar på ett smidigare sätt. Det är ändå barn det handlar om och en återbetalning till kreditkort går så mycket snabbare! Uppdatera gärna artikeln 🙂

    • Jonny skriver:

      Visst är det bra att man vill förvissa sig om att det är en vuxen som skapar kontot, men hur gör de användare som inte har ett kreditkort? Det framgår även att man kan ändra tillbaka till sitt betalkort efter att man skapat kontot. Alltså handlar det om att verifiera så att rätt person skapar kontot.

      Gällande återbetalningar så tror jag inte det är anledningen, eftersom du som förälder måste godkänna köpen innan (om man valt att aktivera den funktionen).

  2. Rolf Norlén skriver:

    Om man nu inte vill skaffa ytterligare ett kort, så tvingas man helt enkelt skriva att barnet är 13 år eller äldre för att det ska kunna få ett eget apple-id. Försökte att att godkänna en höjd gräns för utrymmet i iCloud från min dotter (som har ett eget apple-id). Förfrågan skickas till mina iOS-enheter men då jag ska godkänna förfrågan möts jag bara av en blank sida med texten cancel längst upp till vänster. Däremot fungerar det att jag godkänner köp av appar i App Store. Samma sak med iOS8 och iOS 8.0.2.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!