Varning för nätfiske

On 27 april, 2015, in Apple, Nyheter, by Jonny
Phishing_mail

De senaste dagarna har jag fått två mail där man hävdar att man kommer stänga av mitt Apple-ID ifall jag inte verifierar kontot och mina betalningsuppgifter.

 

Nu är dessa mail skickade till adresser som jag inte har knutna till något Apple-ID och detta är inget som Apple någonsin begär. De skulle heller aldrig stänga ditt konto av den anledningen. Är det fel betalningsinformation, får man veta det när man försöker handla i någon av deras e-butiker.

Om du får något typ av mail, klicka aldrig på någon av länkarna i mailet och fyll absolut inte i någon information från ditt betalkort.

Några enkla tips från Apples supportartikel HT4933

Observera e-posthälsningen

E-post med nätfiske börjar ofta med allmänna fraser som Bästa kund eller namnet på ditt e-postkonto, till exempel Hej snookums123 istället för ditt namn (till exempel Hej Anna). De flesta legitima företag använder ditt namn i sina e-postmeddelanden eftersom företaget har det i sina register (om du har varit i kontakt med dem tidigare).

Meddelandet mottogs på en annan e-postadress än den du lämnade till avsändaren

Om avsändaren har skickat meddelandet till en annan adress än den du gav till företaget är det ofta ett tecken på att meddelandet inte är äkta. Du kan normalt kontrollera e-postadressen på företagets webbsida (men gå till deras riktiga webbplats, följ inte länkar i ett misstänkt e-postmeddelande).

Kom ihåg tidigare historik

Om du tidigare har haft kontakt med företaget kan du jämföra tidigare meddelanden med det aktuella e-postmeddelandet. Om du inte har haft kontakt med företaget tidigare och du får e-post som verkar komma från företaget med en uppmaning om att du ska ange din kontoinformation kan det vara fråga om ett nätfiskeförsök. Återigen, skicka aldrig e-postkontoinformation eller kreditkortsinformation via e-post om du är osäker.

Lämna aldrig ut personlig kontoinformation i e-post

Om du får oönskad e-post som begär att du lämnar personlig information ska du inte lämna ut information utan att först kontakta företaget som frågar efter informationen. Svara inte på meddelandet och klicka inte på någon av länkarna i meddelandet. Besök istället företagets webbplats och leta reda på en e-postadress för att kontakta företaget, eller ring upp det. Många företag uppskattar om de blir meddelande om bedrägeriförsök i syfte att hämta information om företagets kunder.

Var försiktig med bilagor

Får du ett oönskat meddelande med en bilaga ska du inte öppna den. Kontakta företaget direkt för att verifiera innehållet i e-posten och bilagan innan du öppnar den.

Tagged with:  

Comments are closed.

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!