Ikväll var det dags för nästa version av iOS 9 och med diverse buggfixar.
iOS 9.0.2
Den här uppdateringen innehåller bland annat följande buggfixar och förbättringar:
- • Åtgärdar ett problem med inställningen som aktiverar och avaktiverar mobildataanvändning.
- • Åtgärdar ett problem som gjorde att vissa användare inte kunde aktivera iMessage.
- • Åtgärdar ett problem där iCloud-säkerhetskopiering kunde avbrytas när en manuell säkerhetskopiering startades.
- • Åtgärdar ett problem där skärmen kunde rotera när notiser togs emot.
- • Förbättrar stabiliteten för Podcaster.
Mer information om säkerhetsinnehållet i den här uppdateringen finns på http://support.apple.com/kb/HT1222?viewlocale=sv_SE
Vill du uppdatera din telefon direkt via enhetens inställningar? Gå då till Inställningar->Allmänt->Programuppdatering. Uppdatering via enhetens inställningar kräver att man är ansluten till ett trådlöst nätverk och helst ska ni även har laddaren ansluten.
Med tanke på tidigare problem, bör man kanske istället välja att uppdatera via iTunes.
Uppdatera iOS-programvaran på din iPhone, iPad eller iPod touch
Skulle du få problem längs vägen, kan du läsa Apples supportartikel: iOS: Det går inte att uppdatera eller återställa
Hej, har fått problem med två av mina appar efter uppdateringen, när jag startar apparna så verkar allt fungera som vanligt, men efter några minuter i en kanal eller i ett samtal så ”Disconnectar” jag och kan inte återansluta eller komma tillbaka.
Skulle du kunna förklara vad problemet skulle kunna vara?
Apparna: Skype och Teamspeak
Hej.
Dessa två appar används i huvudsak via WiFi. Kan det vara så att telefonen går ner i vila och stänger ner WiFi? Är det någon skillnad om du har en laddare ansluten?
Med vänlig hälsning,
Jonny
Testade med WiFi först, sen anslutade jag telefonen till laddaren med WiFi påslaget. Det fungerar fortfarande inte…
Detta bug kom när jag uppdaterade min iphone från 8.0 till 9.0,¨
Något mer förslag du kan ge mig?
Mvh
En besviken iphoneanvändare.
Hej.
Jag har egentligen bara två tips. Testa att avinstallera apparna och hämta hem dem från App Store igen. Fungerar inte det, så bör du kontakta apputvecklarna. De finns information i App Store om hur man kontaktar dem. Se om de känner igen problemen och om de har någon lösning på ditt problem.
Mvh
Jonny
Uppdaterade min 5C och efter det funkar det inte att fotografera, bilderna stannar i telefonen ca 30 sek sedan försvinner de. Bildbiblioteket har inte heller uppdaterats efter installationen av 9.0.2.
Hej Karin.
Vad har testats innan du kontaktade mig, så att jag inte föreslår något ni redan testat?
Med vänlig hälsning,
Jonny
Ingenting egentligen, har nyss övergått från Samsung till IPhone så jag är rätt grön ?
Hej.
Då får jag hälsa dig välkommen Apple-världen. 🙂
Bilderna ska ju finnas under appen Bilder, sen Album och Kamerarulle. Om inget dyker upp i Kamerarulle, kan man testa med att göra en ”hård omstart”. Genom att trycka in både Hemknappen och På/Av-Knappen samtidigt och hålla in dem till att skärmen slocknar och Apple-loggan kommer upp, gör man en hård omstart.
Detta brukar avhjälpa de flesta problemen som kan uppstå.
Med vänlig hälsning,
Jonny
Tack för hjälpen. Tyvärr finns inte Kamerarullen kvar längre efter uppdateringen, ska jag prova det ändå ?
Kör på. Annars är det en återställning som är nästa steg. Har du en säkerhetskopia från innan uppdateringen, så är det bra.
Med vänlig hälsning,
Jonny
Hmm, bilderna som tagits efter uppdateringen dök helt plötsligt upp igen, men inte albumet Kamerarulle.
Har fortfarande problem i 9.0.2 med att jag inte kan göra säkerhetskopia via iCloud. Kan inte ens sätta på funktionen längre. ”Går ej att aktivera står det”
Hej Henka.
Jag hade ett liknande problem med min iPad efter uppdatering. Den började säkerhetskopiera, men sen avbröts den och återgick till avstängd.
Jag valde då att radera tidigare säkerhetskopior för enheten på iCloud och sen fungerade det.
Gå till Inställningar->iCloud->Lagring->Hantera lagring. Där ser du dina säkerhetskopior och kan gå in och radera den enhet som inte kan säkerhetskopieras.
Innan bör du säkerhetskopiera den till iTunes, bara så att det finns någon säkerhetskopia ifall något händer.
Med vänlig hälsning,
Jonny