Många verkar vara rädda för att uppdatera eller synkronisera sin iPhone eller iPad och orsaken till detta är att man är rädd för att förlora information som finns lagrad på enheten.
Detta är något som jag får många frågor på i mitt jobb, men även via iPhonesajten.se. Jag har märkt att det ibland kan vara svårt att hitta den support man behöver, så därför beskriver jag hur man kan göra för att på ett säkert sätt överföra informationen från iPhone/iPad.
Jag länkar även till aktuella supportsidor hos Apple. Ibland kan det vara skönt att skriva ut en artikel från Apples supportsidor och få sitta in lugn och ro, istället för att behöva ringa en telefonsupport.
Det finns några steg som man kan följa och det blir lite som både hängslen och livrem, men man vill inte riskera att förlora något.
1. Börja med att logga in med ditt Apple-ID i iTunes och sen auktorisera din dator. Detta hittar du under Affär i iTunes.
Om auktorisering och avauktorisering: http://support.apple.com/kb/HT1420?viewlocale=sv_SE
2. När detta är gjort så är det dags att överföra alla dina inköp från din iPhone/iPad till iTunes. Detta gör man enklast genom att högerklicka på din iPhone under Enheter i vänsterspalten eller följer man Apples artikel.
Win: http://support.apple.com/kb/PH2566?viewlocale=sv_SE
Mac: http://support.apple.com/kb/PH2554?viewlocale=sv_SE
3. Nu kan vi välja att säkerhetskopiera enheten till iTunes och detta gör man genom att återigen högerklicka på sin enhet i vänsterspalten och väljer ”Säkerhetskopiera”.
Så här säkerhetskopierar du: http://support.apple.com/kb/HT1766?viewlocale=sv_SE
Vad finns med i säkerhetskopian?
iTunes kan säkerhetskopiera dina inställningar, din SMS och samtals-historik, kamerarulle, dokument, sparade spel och andra data. Säkerhetskopior innehåller inte innehåll som synkroniserats till enheten, såsom filmer, musik, podcaster och program. Dessa får man bocka i och synkronisera via iTunes.
Om iOS-säkerhetskopior: http://support.apple.com/kb/HT4946?viewlocale=sv_SE
Att tänka på!
- När man uppdaterar sin enhet via iTunes så gör iTunes automatiskt en säkerhetskopia, men det händer att den blir korrupt och inte går att återställa med. Detta har hänt mig två gånger och därför gör jag alltid själv en säkerhetskopia innan jag trycker på ”Leta efter uppdatering”
- Musik som synkroniserats från ett annat iTunes-bibliotek kommer att försvinna.
- Om all information finns på din enhet efter att man återställt från en säkerhetskopia, men att apparna saknas, så beror detta på att man inte bockat i att man ska synkronisera program under fliken Program. Detta gäller även film, podcast o.s.v.
- Bildmappar som man synkroniserat från dator till iPhone följer inte med vid säkerhetskopiering. Dessa försvinner även om man lagt in dem från en annan dator än den man normalt använder. Kan ju även vara så att man fått datorhaveri och köpt en ny.
Övrigt
Nu ska det alltså vara fritt fram att uppdatera, återställa eller aktivera en ny iPhone/iPad, för att sen återskapa informationen från säkerhetskopian.