Problem med iOS 9.3

On 29 mars, 2016, in Apple, iPad, iPhone, Nyheter, by Jonny

Det är tydligen ett flertal användare som upplever problem sedan man uppdaterat till iOS 9.3 på sina enheter.

Problem 1 handlar det om äldre enheter som har problem med aktivering efter att man uppdaterat till iOS 9.3 och det handlar då om iPhone 5s eller äldre och iPad Air eller äldre.

Detta är nu löst i.o.m. att Apple släppt iOS 9.3.1 idag, den 31 mars 2016. 

Detta kan lösas genom att uppdatera enheten via iTunes, då Apple släppt ett nytt bygge utav iOS 9.3 som heter 13E237. Uppdateringen finns inte att hämta via telefonens inställningar, utan kräver att man går via iTunes.

Apple Supportartikel: HT206203

Det andra problemet som vissa användare upplever är att enheten hänger sig när man klickat på länkar i bl.a. Safari, Meddelanden och Anteckningar. Fick frågan om detta var något som jag kände till och tyvärr var det inget som jag hört om innan. Besökte några forum och snabbt visades det sig att det var många som upplevde detta problem.

Fick även frågan på jobbet idag och tipsade om en åtgärd som löst problemet för vissa användare i forumen, men man ska tänka på detta endast är en tillfällig lösning och kan försämra upplevelsen. Dock kan det vara bättre att stänga av och ha en fungerande telefon.

Det som löst problemet för vissa användare är att stänga av JavaScript under Inställningar -> Safari -> Avancerat. Att stänga av JavaScript fungerade för den användaren som vi testade på idag.

Klippet nedan visar hur detta problem uppträder.

Apple har enligt Techcrunch.com bekräftat att man är medveten om problemet och arbetar på en lösning som ska komma inom kort.

Tagged with:  

4 Responses to Problem med iOS 9.3

  1. Therése skriver:

    Jag kan inte uppdatera till iOS 9.3.1. ”Kan inte söka efter uppdatering Ett fel inträffade under kontrollen.” kommer upp som felmeddelande.
    Jag kan inte heller ladda ner eller uppdatera några appar.
    Måttligt irriterande på en knappt 3 månader gammal iPhone 6s. Har försökt med allt möjligt.

    • Jonny skriver:

      Hej Therése.
      Hur går du tillväga för att uppdatera? Är det i telefonens meny eller via iTunes? Vad händer när du försöker hämta nya eller uppdatera befintliga appar? Några felmeddelanden på det? Vilken version av iOS kör du idag?

      Med vänlig hälsning,
      Jonny

      • Therése skriver:

        Via inställningar -> allmänt -> programuppdatering i telefonen, precis som jag brukar göra. Idag har jag 9.2.1.

        När jag försöker hämta appar får jag upp ett felmeddelande ”Kunde inte hämta appen…”, ingen förklaring här heller om varför eller vad som är felet.

        • Jonny skriver:

          Hej.

          Har du testat att säkerhetskopiera till iTunes och även uppdatera där?
          När du hämtar appar, uppstår samma problem oavsett om du använder wifi eller mobiluppkopplingen? Fungerar det att surfa på vanliga webbsidor?

          Med vänlig hälsning,
          Jonny

Looking for something?

Use the form below to search the site:

Still not finding what you're looking for? Drop a comment on a post or contact us so we can take care of it!