Tanken är att göra en större recension på YouTube, men jag kunde inte hålla mig ifrån att ge en kortare recension av Arlo Pro 2 och vad den ena kameran fångade redan första natten.

Tittat på Arlo Pro länge då de har ett överkomligt pris och motsvarade de krav jag hade. Jag ville ha en kamera som var trådlös, bra bild, rörelsesensor, möjlighet till lokal lagring, stöd för HomeKit och enkel att installera.

Det tog ett tag från att jag fått hem mitt paket med Arlo Pro 2 till att första kameran sattes upp utomhus. Det blev en kamera som fick övervaka entrédörren från utsidan och den har fungerat alldeles utmärkt. Nästan varje morgon har jag en notis om rörelse utanför dörren och kan se hur rådjuren smyger förbi och man kan nästan ställa klockan efter grannens katt som är ute på nattpatrull.

Nu skulle kamera 2 upp och den skulle få övervaka baksidan av huset. Med hjälp av barnen så sattes den upp i lördags och efter funktionstest gick vi nöjda in för att laga middag. Då den sitter som den gör, valde jag ett annat fäste än de som medföljer. Köpte istället ett som gör det svårare att ta ner kameran, men kräver också lite fler skruvar och arbete.

På söndag morgon så hade jag nya notiser om rörelse från mina Arlo och tänkte att nu är det antingen rådjuren eller grannens katt som fångats på film, men det var det inte! Istället ser jag en man smyga runt garaget och letar efter något att stjäla. Först blev jag lite chockad, men det gick snabbt över och jag blev istället heligt förbannad! Man tror att man bor i ett lugnt område där man känner sig trygg och lämnar saker ute om nätterna. Nu är det ändring på det och inget av värde lämnas ute… man lär sig av sina misstag! Men vad är oddsen för att någon ska stryka runt ca 9h efter att jag monterat upp kameran och glömt skruvdragaren ute? Polisanmälan upprättad, men inte räknar jag med att få tillbaka skruvdragaren. Istället ligger min tröst i att min anmälan kan hjälpa polisen kartlägga buset och dess framfart.

Skruvdragaren hade jag glömt kvar efter att vi monterat kameran och fått bråttom in för att laga mat. Ja…det var jävligt klantigt av mig!

Vad är då mina första tankar om Arlo Pro 2.

De är löjligt enkla att aktivera och montera. Man laddar ner deras app, skapar ett konto och sen följer man instruktionerna. Har man flera kameror är det bara att repetera steget med att lägga till enheter.

HomeKit aktiverar man i appen och godkänner att den ska få läggas till i ditt hem. Därefter dyker de upp även där och du kan använda dem för att automatisera. Vad ska hända ifall rörelse registreras o.s.v.

Själva appen för Arlo är ok. Den finns att köra på både iPhone och iPad, men man kan även göra allt via deras webbsida. Arlo behöver däremot göra något åt appen, då den kraschar ifall man går till Inställningar -> Profil, men där är man inte så ofta. För övrigt fungerar appen väl och den är snabb på att skicka notis om rörelse registreras.

Du kan med deras gratis konto se vad som hänt 7 dagar tillbaka. Vill man se längre, får man betala för det. Du kan ladda ner klippen till din telefon och då kan du spara dem så länge du vill.

Det går att se vad som händer live och det kan vara bra ifall du fått notis om rörelse och inte vill vänta på att filmen landar i din app. Något som överraskar med Arlo är hur bra bild och ljudupptagningen är och du kan även välja att prata genom kameran. Utgående ljud har jag tyvärr inte testat än.

Så överlag är jag riktigt nöjd med Arlo, men har fått mig att fundera. Kanske det hade varit bättre med ovissheten om att en person smugit omkring ens hus nattetid, när hela familjen ligger och sover. Fått behålla trygghetskänslan lite längre? Min första tanke på söndagen var att minera runt huset och sätta upp en Fordonsmina 13r! Men sen får man tänka på djuren och även tjuvar har rättigheter!

Larm har vi sedan några år och skalskydd på natten, men utomhus har man levt i ovisshet. Hur ser ni på detta med kameraövervakning i hemmet? Har även en kamera inne med ansiktsgenkänning som filmar ifall någon okänd kliver in. Vi som bor i hushållet filmas endast en gång när vi kliver innanför dörren, därefter ignorerar den oss. De klippen lagras lokalt och laddas inte upp på någon server i molnet.

När jag använt Arlo Pro någon månad eller två, kommer det komma en ny recension och förhoppningsvis i videoformat. 😀

Tagged with: